Rautalampi juhli viime vuonna 450-vuotista historiaansa. Kunnan www-sivulla on nyt julkaistu kuvakooste pääjuhlaviikonlopusta 10.-12.6.2011. Juhlavuoden postimerkissä oli Z. Topeliuksen kirjan kuvituksena olleen kuvan väritetty versio (Topelius,
Z. 1843. Finland. Framstäldt i teckningar. Helsingfors: A. W. Gröndahl & A. C. Öhman).
Topeliuksen kirja on luettavissa Doria-palvelun kautta. Rautalampi mainitaan moneen kertaan ja sen ympäristöä kuvataan tarkasti. Myös Paavo Korhonen eli Vihta-Paavo on esillä. Liitän tähän Topeliuksen kirjasta kaksi lainausta (vanhaa ruotsia, tekstintunnistuksen ongelmien takia saattaa olla kirjoitusvirheitä).
“Bland
nyare folkskalder i Savolaks är Paavo Korhonen i Rautalampien af de mest bekanta.
Hans sångaregåfva var outtömligen rik, hans poesi ihög grad målande och sinnrik.
Lönnrot utgaf 1848 ett urval afhans skaldestycken, hvilka förtjena en allmännare uppmärksamhet. 1840
i November begaf sig den gamle mannen ensam pä enbåtfärd att söka råd för sjuklighet
och fanns en tid derefter död i sin båt.” (s.202)
“Rautalatnpi
skildes 1561 frän Sysmä och omfattade ända till 1628 äfven Wiitasaari och
Saarijärvi. Det är ett efter de många sjöarna på längden utsträckt vidlyftigt
land mot gränsen af Savolaks. Sjökommunikationengör det ock förklarligt,huru, oaktadt
de eljest stora afständen, dess ena till Savolaks hörandekapell Suonenjoki kan ligga
blott några verst frän moderkyrkan. En obetydlig sjö, pom synes längst till
venster på planchen, har gifvit soknen sitt namn. Den utfaller i det föga större
Äijävesi, vid hvilket prestgården och Lassila (Westzynthius) synas till vensfer,
Sahala (Gyldén) längst i fonden. Härifrån både ät norr och söder i tiolal mil har
man oändliga kedjor af långsmala sjöar, förbundna med hvarandra genom strömmar.
De äro icke allenast, sä att säga, socknens lifselement, utan förtjena äfven ihög
grad geologens uppmärksamhet. De hafva nemligen alla riktning från nordvest till
sydost efter landtäsarnas sträckning. Der något utskott af landlhöjdenvarit i
sydost mot en sjö, har denna vid sin öfra eller mellersta del medelst en kort
fors brutit sig igenom till nästa längddal, som har fullkomligt samma riktning,
så att på få ställen i Finland är åsarnas sträckning från nordvest så prononcerad
som här *). Ehuru Tavastlänningen sjelf medger, att Karelaren och
Nordösterbottningenöfverträffarhonom i skicklighet att styra i forsar, ses
Rautalampibon likväl frän sin kyrka öfver dessa 6 sjöar och lika många strömmar
färdas till Pielavesi:från Kittilansalmi vid Sahala till Lonkari, Tyyrinvirta till
Koskelovesi, Saunavirta till Miekkanvesi, hvilken emottager Nokisenkoski,belägen
söder om en flera mil läng landtunga, Saikari. Alla dessa kunna någorlunda väl öfverskädas
från Tyyrinmäki vid Kuopiovägen. Från öster inströmmar sedan genom Waajasalmi det
5 mil länga lisvesi, hvilket genom Äöskoski kommer frän den icke mindre Nilakka
och denna genom Säviänvirta från Pielavesi. Parallelt med dessa inkomma litet vestligare
Niinivesi, Wekarus och Sonkari, hvilka förvandla nordliga Rautalampi till en otalig
mängd vikar och uddar, vid hvilka Paavo Korhonen diktat. Söder om kyrkan edsliömmarTallinvirta
till Hankavesi och genom Konnehkoski till den storaKonnehvesi, som mot norr
skickar en 33/, mil läng arm, ropande på hela sin utsträckning ibredd med ett smalt
land, hvaröfver Wiitasaari bönder, som fara till Petersburg, på kaflar draga båtarna
ifrån Keitele sjö öfver landsvägen. Vid södra delen af samma arm måste tvenne broar
öfver sunden Tivosensalmi och Säkinsalmi samt fårjan öfver Kivisalmi efter hyarandra
göra kommunikationen pä landsväg möjlig. Häraf kan man i rågon män första, huru
öfverste Fahlauder med siv lilla fribytareskara i Juni 1808 vid Kivisalmi hade
tusende äfventyr, innau hav kunde förena sig rand Sandels i Karttula.. För att från
soknens södra del, Hankasalm i kapell, komma till moderkyrkan, måste man
ofvanom Kynsivesi ro uppför strida forsar: Haunulankoski, Keskinen,Ylinen, Kellankoski,
Taikinaincn, Kari och Siikakoski, för att sedan på den 2½ mil breda Konnehvesi
komma vidare fram. Strömfarten uppåt sker sålunda, att passagerare och gods utlastas
vid de stridaste ställen och en erfarenströmkarl qvarstadnar i båten, för att med
en stake (sauvoin) hindra den att af forsen slungas mot strandstenarna, medan
en annan frän en vid försläfvenfästad lina (juotti) drager båten. Till underlättande
af denna bätfart äro på sednare (ider stenbeläggningar gjorda vid stränderna
och de värsta stenar iforsarna bortskaffade. Nedför forsen ser man deremot en
erfaren styrman djerfl sätta af med pilens snabbhet och blott i de stridaste
forsar lätta lasten. Gärdforihandlande (raasselit) begagna de nu nämnda
farleder för att komma till Petersburg. Först måste man komma till lisvesi, i hvars
södra ända flera länga sjöar i Suonenjoki efter hvarandra infalla från den här mycket
smala landtäs, som skiljer Päjänes och Saimas vatten; här dragas båtarna öfver,
hvarefter strömmarna och sjöarna följas genom Jorois (ill Puhois. Man berättar,
att någon gjort en sädan resa härifrän ät andra sidan till Tammerfors marknad. Rautalampihar
ymnig, stor och fet fisk. Både sik och braxen af lispunds vigt sägas blifvit fångade.”
(ss. 222-223)
*) Öfveriospektoren
för Landtmäteriet C. W. Gyldéns benägna uppgift.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti